Saksi Jenayah Boleh Tukar Identiti Baru

Kebetulan tak tido lagi waktu ni (4.25am), so took advantage dengan surfing utusan online.. Dalam byk² berita yg saya baca, saya terpanggil utk share tentang changing identity utk saksi jenayah which is perkara baru dalam sistem perundangan di negara kita, Malaysia walaupun pada hakikatnya, undang² ini telah digunapakai di negara lain. So, berdasarkan intipati rang undang-undang di bawah ni, kita boleh lihat bahawa saksi jenayah telah diberikan perlindungan sewajarnya dan mereka tidak sesekali diabaikan oleh pihak berkuasa. (Pasni, harap²nya saksi jenayah xlah rasa takut utk tampil memberikan maklumat dengan adanya undang-undang baru ni) =)

Berikut merupakan intipati Rang Undang-undang Perlindungan Saksi 2008

  • Program Perlindungan Saksi akan disenggarakan oleh Ketua Pengarah serta dibantu timbalannya yang terdiri daripada anggota perkhidmatan awam.
  • Saksi yang mahu menyertai program boleh memohon kepada Ketua Pengarah atau mengemukakannya melalui sesebuah agensi penguatkuasaan undang-undang.
  • Pemohon perlu mendedahkan kepada Ketua Pengarah butir-butir mengenai semua obligasi undang-undang yang belum selesai termasuk rekod jenayah, tunggakan cukai dan hutang serta prosiding sivil terhadapnya.
  • Saksi kes jenayah berat dilindungi daripada diancam dan diugut termasuk dengan mewujudkan identiti baru.
  • Identiti asal saksi yang diberikan identiti baru tidak akan didedahkan dalam apa cara sekalipun.
  • Saksi akan disediakan tempat tinggal, pengangkutan bagi urusan pemindahan, bayaran yang setara dengan pendapatan dan jika tidak bekerja, diberi bayaran sara hidup, bantuan mendapatkan pekerjaan dan pendidikan.
  • Tiada seorang pun boleh mempunyai akses kepada daftar dan dokumen yang disimpan oleh Pendaftar kecuali Menteri, Peguam Negara, Ketua Pengarah dan orang lain yang dibenarkan secara bertulis oleh Peguam Negara.
  • Hanya Peguam Negara mempunyai kuasa muktamad untuk memutuskan sama ada seseorang saksi itu hendak dimasukkan ke dalam program atau sebaliknya, berdasarkan syor Ketua Pengarah.
  • Jika didapati memberikan maklumat palsu semasa memohon, seseorang itu boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali.
Adapted from Utusan Online, 17th December 2008

1 comments:

Anonymous said...

nape x tdo lg time2 cmni?=P

Copyright © 2008 - Zul's Blog - is proudly powered by Blogger